Edith Södergrans tonsatta lyrik har denna sommar uppförts i Ingå kyrka vid musikdagarna Musik vid havet i juni och i augusti vid Pellinge musikdagar i Solhälla.

I Ingå uppträdde Anni Elif Egecioglu med jazzkonserten ”EDITH” till texter av Edith Södergran och Karin Boye.

Anni Elif Egecioglu

Anni Elif Quartet, sammansättningen i Ingå
Anni Elif Egecioglu – sång, synthi, arrangemang
Sigurdur Rögnvaldsson – fender bass VI
Pauli Lyytinen – saxofon, EWI, effekter, trummaskin
Seppo Kantonen – piano, synth

Anni Elif Egecioglu framförde sin egna tonsättningar av Södergrans dikter: Stormen, Smärtan, Animalisk hymn, Landet som icke är, Sorger, Det främmande trädet, Kärlek, samt Niitty on harmaa (översatt av Saarikoski, tonsättning Sarmanto). Ytterligare framfördes Karin Boyes dikt Ingenstans.

Musikkritiker Jenny Backman-Pråhl kommenterar konserten i Västra Nyland 16.6.2020: säreget tonspråk och finurliga lösningar. Egecioglus sätt att ta sig an Södergrans texter till en modern tid bäddar för hennes originella tonspråk.

Monica Groop

Coronaläget decimerade besökarmängden i Ingå men konserterna strömmades via Youtube, men kan tyvärr inte längre avlyssnas. Programmet vid Pellinge musikdagar kan däremot avnjutas via hemsidan för Pellinge musikdagar där konstnärliga ledaren Monica Groop tolkade Cecilia Damströms tonsättningar av Edith Södergrans dikter Framtidens skugga, Du store Eros, Den förlorade kronan och Solen.

Cecilia Damström

”Damströms texttolkning föreföll genomgående insiktsfull och hennes sätt att skriva för piano överlag kreativt” skriver Mats Liljeroos i Hbl. 11.8.2020.